• جدید
2 عدد تمبر یادبود 250 مین سال تولد بنجامین فرانکلین - رئیس جمهور آمریکا - ترکیه 1957
search
  • 2 عدد تمبر یادبود 250 مین سال تولد بنجامین فرانکلین - رئیس جمهور آمریکا - ترکیه 1957

2 عدد تمبر یادبود 250 مین سال تولد بنجامین فرانکلین - رئیس جمهور آمریکا - ترکیه 1957

‎ریال387,000
بدون مالیات

Turkey 1957 - The 250th Anniversary of the Birth of Benjamin Franklin

تعداد
آخرین موجودی

توجه : درج کد پستی و  شماره تلفن همراه و ثابت جهت ارسال مرسوله الزامیست .

با پیوستن به کانال تلگرام تمبرستان به نشانی http://www.telegram.me/tambrestan  در جریان جدیدترین کالاهای اضافه شده به سایت قرار بگیرید. برای سهولت و تسریع در اتصال با گوشی موبایل میتوانید در لیست تماسهای برنامه تلگرام خود عبارت  tambrestan@ را جستجو نمائید.

بنجامین فرانکلین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنجامین فرانکلین
Benjamin Franklin by Joseph Siffrein Duplessis.jpg
تصویری از فرانکلین، اثر: ژوزف سیفرد
۶مین فرماندار ایالت پنسیلوانیا
مشغول به کار
۱۷۸۵ – ۱۷۸۸
سفیر ایالات متحده در فرانسه
مشغول به کار
۱۷۷۸ – ۱۷۸۵
پس از پست وجود نداشت
پیش از توماس جفرسون
سفیر ایالات متحده در سوئد
مشغول به کار
۱۷۸۳ – ۱۷۸۲
پس از پست وجود نداشت
پیش از جاناتان راسل
سخنگوی مجلس نمایندگان ایالت پنسیلوانیا
مشغول به کار
مه ۱۷۶۴ – اکتبر ۱۷۶۴
پس از آیزاک موریس
پیش از آیزاک موریس
اطلاعات شخص
زاده ۱۷ ژانویهٔ ۱۷۰۶
بوستون، ماساچوست
درگذشت ۱۷ آوریل ۱۷۹۰ میلادی (۸۴ سال)
، پنسیلوانیا
ملیت  ایالات متحده آمریکا
حزب سیاسی مستقل
همسر(ها) دبورا رید
فرزندان ویلیام، فرانسیس، سارا
اقامت کلیسای مسیح در فیلادلفیا
شغل ناشر، سیاستمدار، نویسنده، مخترع
جوایز مدال کاپلی (۱۷۵۳)
امضاء

بنجامین فرانکلین (به انگلیسی: Benjamin Franklin) (متولد ۱۷ ژانویه ۱۷۰۶، درگذشته ۱۷ آوریل ۱۷۹۰) یکی از پدران بنیانگذار ایالات متحده است. فرانکلین یک نویسنده، چاپخانه‌دار، طنزنویس، نظریه‌پرداز سیاسی، سیاستمدار، فراماسون، رئیس پست، دانشمند همه‌چیزدان، مخترع، فیزیکدان، فعال مدنی، رجل سیاسی و دیپلمات بود. به عنوان یک دانشمند، او یکی از چهره‌های مطرح در روشنگری آمریکا بود و در تاریخ فیزیک برای کشف‌ها و نظریه‌هایش در مورد برق شناخته شده‌است. میله برق گیر، عینک دو کانونی، بخاری هیزمی فرانکلین، و هارمونیکای شیشه‌ای از اختراعات او هستند. همچنین او در ایجاد سازمانهای بسیاری، از جمله نخستین کتابخانه عمومی در آمریکا، دانشگاه پنسیلوانیا و نخستین ایستگاه آتش‌نشانی پنسیلوانیا نقش کلیدی داشت.[۱]

فرانکلین لقب اولین آمریکایی را برای تلاش‌های خستگی ناپذیرش برای اتحاد کولونیهای سیزده‌گانه به عنوان نویسنده و سخنگوی کولونی‌های متعدد در لندن به دست آورد. به عنوان نخستین سفیر آمریکا در فرانسه، نمونه ای از مردم کشور تازه تاسیس آمریکا برای دنیا بود.[۲] فرانکلین در تعریف روح آمریکا به شکل وصلت ارزش‌های عملی صرفه جویی، سخت کوشی، آموزش و پرورش، روح جمعی، موسسات مستقل از دولت (ان جی او) و مخالفت با هر گونه خودکامگی دینی و سیاسی، همراه با ارزشهای علمی و صبورانه عصر روشنگری نقشی اساسی داشت. به قول مورخ هنری استیل کاماجر (یه انگلیسی Henry Steele Commager)، «در فرانکلین ارزشهای پیورتانیسم بدون کاستیهایش و نور عصر روشنگری بدون حرارتش تلفیق شده بودند»[۳]. والتر ایزاکسون (به انگلیسی Walter Isaacson)در مورد فرانکلین می‌گوید: «او پیشرفته‌ترین آمریکایی زمان خود و تاثیر گذارترین فرد در اختراع نوع جامعه‌ای که آمریکا به آن شکل درآمد، بود.»[۴]

فرانکلین در سن ۲۳ سالگی، با انتشار روزنامه پنسیلوانیا گازت یک روزنامه‌نگار و چاپخانه‌دار موفق در فیلادلفیا، پیشروترین شهر در کولونی‌ها شد. او با انتشار کتاب آلماناک (سالنامه) ریچارد فقیر، با نام مستعار (به انگلیسی: Richard Saunders) درآمد قابل توجهی کسب کرد. از سال ۱۷۶۷، او با روزنامه پنسیلوانیا کرونیکل همکاری می کرد که به خاطر گرایشهای انقلابی و انتقاد از سیاستهای بریتانیا مشهور شده بود. فرانکلین شهرت بین‌الملی علمی قابل توجهی به خاطر آزمایش‌هایش در زمینهٔ الکتریسیته و اختراع‌های معروفش، به خصوص برقگیر پیدا گرد. او نقش عمده‌ای در ایجاد آکادمی و کالج پنسیلوانیا در سال ۱۷۵۱ داشت که بعدها به دانشگاه پنسیلوانیا تبدیل شد. او جامعهٔ فیلسوفان آمریکایی را شکل داد و به عنوان رئیس آن در سال ۱۷۶۹ انتخاب شد. فرانکلین یک قهرمان ملی لقب گرفت، زمانی که تلاش‌های کولونیها برای حذف قانون نامحبوب تمبر را در پارلمان رهبری کرد. او به عنوان یک دیپلمات مجرب که نماینده آمریکا در فرانسه بود و نقشی کلیدی در توسعه دوستانه روابط فرانسه-آمریکا داشت، مورد تحسین فرانسویها قرار گرفت. تلاشهای او در تامین پشتیبانی برای ارسال مهمات در طول انقلاب استقلال آمریکا نقشی کلیدی در سرنوشت استقلال آمریکا داشت. برای سال‌ها مسئول ارتباط بریتانیا با کلنی‌ها بود، همین موضوع به او این امکان را داد که اولین شبکهٔ ارتباط ملی را راه‌اندازی کند. او درزمینه‌های اجتماعی، مستعمرات و سیاست ایالتی در کنار ملی و بین‌المللی فعال بود. از ۱۷۸۵ تا ۱۷۸۸ او به عنوان فرماندار پنسیلوانیا (به طور رسمی رئیس بالاترین کمسیون اجرایی پنسیلوانیا) بود. در اواخر عمرش تمامی برده‌هایش را به فروش رساند و یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های ضد برده‌داری شد.

زندگی رنگارنگ او و میراث دستاوردهای علمی و سیاسیش، و لقب یکی از تأثیرگذارترین پدران آمریکا، همگی خود را در گرامی داشتن یاد او در سکه‌ها و اسکناس‌ها؛ کشتی‌های جنگی؛ اسم بسیاری شهرها، روستاها، مراکز آموزشی و شرکت‌ها بیش از ۲۰۰ سال پس از مرگش زنده نگه داشته است.

170420
جدید
نظرات (0)
تاکنون هیچ نقدی از طرف کاربران نوشته نشده.